جاده کابوسی که جان میگیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ جاده دندی به قرهناس، یادگاری از دهه 70، نه تنها امید را در دل روستاهای دورافتاده زنده نکرد، بلکه به کابوسی دائمی برای ساکنان منطقه تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید
تردد کامیونها باعث افزایش حادثه
این مسیر که در ابتدا با هدف جلوگیری از تخلیه ۱۱ روستا به دلیل نبود راههای دسترسی مناسب احداث شد، امروز جانهای بیشماری را به خطر میاندازد و خانوادهها را در غم و اندوه فرو میبرد.
در آن زمان هدف اصلی رفع نیازهای اولیه روستاییان بود، با آغاز دهه ۸۰ و اکتشاف معادن متعدد در منطقه، حجم تردد کامیونها در این جاده بهطور چشمگیری افزایش یافت.
این افزایش ناگهانی در حالی رخ داد که عرض کم جاده و غیراستاندارد بودن آن امکان عبور همزمان دو کامیون در پیچها را غیرممکن میساخت، این وضعیت خطرات جدی را برای رانندگان و سایر کاربران جاده به وجود آورد.
ترسی عظیم در جان رانندگان
عرض کم جاده، وجود پیچهای خطرناک با دید کمتر از ۵۰ متر، و کیفیت نامناسب آسفالت ناشی از تردد کامیونهای سنگین، جاده دندی به قرهناس را به یک مسیر ناایمن و نامطلوب برای مسافرت تبدیل کرده است.
انحراف به چپ کامیونها به دلیل عرض کم جاده، یکی از عوامل اصلی تصادفات، به ویژه در پیچهای کور است.
آمار تصادفات در این مسیر، گویای واقعیتی تلخ است، هر ساله دهها نفر در این جاده جان خود را از دست میدهند و صدها نفر دیگر نیز با جراحات و معلولیتهای جسمی و روحی دست و پنجه نرم میکنند.
این حوادث ناگوار، نه تنها خسارات مالی سنگینی به بار میآورند، بلکه ضربهای جبرانناپذیر بر پیکره جامعه وارد میکنند و داغی ابدی بر دل خانوادهها میگذارند.
دیگر وقت آن رسیده است که مسئولان صدای مردم را بشنوند و برای رفع این مشکل چارهای بیندیشند. ایمنسازی جاده دندی به قرهناس، یک مطالبه جدی و قانونی است که باید در اسرع وقت محقق شود.
تعریض جاده، اصلاح پیچها و نقاط کور، نصب علائم راهنمایی و رانندگی مناسب، و افزایش گشتهای پلیس، از جمله اقداماتی است که میتواند به کاهش تصادفات و حفظ جان انسانها کمک کند.
ایجاد چالش با تردد کامیونهای معادن
امیرحسین ولیبیگلو، فرماندار ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موجرسا به بررسی مشکلات محور دندی به قرهناس پرداخت.
وی با اشاره به اینکه این محور، یک راه روستایی است که دسترسی چندین روستا در بالادست شهر دندی را فراهم میکند، اظهار داشت: طراحی و آسفالت این جاده مطابق با استانداردهای محورهای روستایی انجام شده و در شرایط عادی، پاسخگوی حجم جمعیتی این روستاها است.
فرماندار ماهنشان با تاکید بر اینکه فعالیت سه معدن در منطقه، حجم تردد و ترافیک در این مسیر را بهطور قابلتوجهی افزایش داده است، خاطرنشان کرد: این افزایش ترافیک ناشی از فعالیت معادن، چالشهایی را برای این محور روستایی ایجاد کرده است.
وی همچنین به وجود پیچهای خطرناک در این منطقه اشاره کرد و افزود: در سالهای گذشته، اقداماتی برای کنترل سرعت خودروها انجام شده و سرعتکاه در این مسیرها ایجاد شده که تا حدی موثر بوده است.
اصلیترین راهکار حذف نقاط کور
به گفته ولیبیگلو، اصلیترین راهکار برای بهبود وضعیت این جاده، اصلاح نقاط کور و پیچها است که برای این منظور، از ظرفیت اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استفاده خواهد شد.
وی از برگزاری جلسهای در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۳ با حضور نهادهای مرتبط خبر داد و اعلام کرد: تلاش بر این است تا از ظرفیت معادن برای تعریض پیچها و رفع نقاط حادثهخیز استفاده شود و معدنداران نیز در این زمینه راغب به همکاری هستند. فرماندار ماهنشان ابراز امیدواری کرد که با انجام این اقدامات، شاهد کاهش حوادث در این محور باشیم.
وی در ادامه، از مردم منطقه خواست تا با رعایت سرعت مطمئنه و بردباری در این مسیر تردد کنند.
ولیبیگلو با تاکید بر اهمیت زیرساختها، به ویژه زیرساختهای جادهای و همچنین اهمیت مقاومت خودروها، تاکید کرد و یادآور شد: عامل اصلی بروز تصادفات، خطای انسانی و رفتارهای نادرست در رانندگی است و با رعایت قوانین و نکات ایمنی، میتوان از وقوع بسیاری از حوادث جلوگیری کرد.
انجام اقدامات ایمنی مقطعی در جادهها
محمد جعفری، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موجرسا، به سطح ایمنی محور روستایی قرهناس به یاستیقلعه پرداخت.
وی با بیان اینکه این محور کوهستانی که علاوه بر تردد روستاییان، مسیر تردد کامیونهای معدنی نیز هست، افزود: به دلیل عرض کم و استانداردهای زمان اجرا که به سالهای دور ارتباط دارد، با افزایش ترافیک ناشی از فعالیت معادن، با مشکل ایمنی مواجه شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان با اشاره به پیچهای متعدد در این مسیر کوهستانی، عنوان کرد: علیرغم تلاشهای سالانه اداره راهداری برای ایمنسازی مقطعی جاده، از جمله کانالزنی، قنوزنی، نصب علائم و لکهگیری، حذف پیچهای خطرناک نیازمند زمان و منابع قابلتوجهی است.
وی با بیان اینکه با توجه به کوهستانی بودن مسیر و افزایش تردد کامیونهای معدنی، ایمنی جاده کاهش یافته است، یادآور شد: هرچند ما هر ساله در فصل بهار و تابستان تلاش میکنیم با توجه به امکانات و اولویتبندیهای موجود، اقدامات ایمنسازی مقطعی را انجام دهیم، اما برای رفع مشکل اساسی، نیازمند برنامهریزی بلندمدت و تجهیزات مناسب هستیم.
برگزاری جلسات برای حل مشکل وجود
جعفری در ادامه به ورود تجهیزات جدید، از جمله بیل مکانیکی، به اداره راهداری اشاره کرد و گفت: وجود این تجهیزات به تسریع فعالیتها کمک خواهد کرد.
وی همچنین از برگزاری جلسهای در فرمانداری خبر داد و بیان کرد: در آن فرماندار شهرستان ماهنشان بر ضرورت ایمنسازی محور مذکور تاکید کرده و خواستار همکاری معادن در حل این مشکل شده است.
به گفته رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان ماهنشان، نهادهای مربوطه در جریان این موضوع قرار گرفتهاند و اداره راهداری پیگیر همکاری معادن، بهعنوان اصلیترین بهرهبرداران از این جاده، برای مشارکت در پروژه ایمنسازی است.
وی با تاکید بر اینکه هدف این است که با همکاری همه جانبه در نیمه اول سال جاری، عملیات ایمنسازی جاده آغاز و به ارتقاء ایمنی این مسیر پرخطر کمک شود، بیان کرد: در این راستا، انتظار میرود با مشارکت معادن و اختصاص منابع مالی لازم، طرح ایمنسازی محور قرهناس به یاستیقلعه به سرعت اجرا و به پایان برسد.
جاده مذکور پاسخگوی ترددها نیست
نقی نجفیجهانی، فعال اجتماعی و از ساکنان منطقه با اشاره به آمار بالای تصادفات منجر به فوت و معلولیت در جاده قرهناس به دندی، این جاده را یک معضل جدی برای ساکنان منطقه معرفی کرد.
وی با بیان اینکه این جاده در دهه ۷۰ به منظور جلوگیری از تخلیه ۱۱ روستا به دلیل نبود راههای دسترسی مناسب احداث شده است، اظهار داشت: در آن زمان، کیفیت و استانداردهای لازم برای یک جاده ایمن در نظر گرفته نشده بود و هدف اصلی، رفع نیازهای اولیه روستاییان بوده است.
به گفته این فعال اجتماعی در دهه ۸۰ با اکتشاف معادن متعدد در منطقه، تردد کامیونها در این جاده بهطور چشمگیری افزایش یافت، در حالی که عرض کم جاده و غیراستاندارد بودن آن، امکان عبور همزمان دو کامیون در پیچها را غیرممکن میسازد.
وی یادآور شد: این وضعیت، تردد خودروهای سواری، بهویژه برای افراد غیربومی، را بسیار خطرناک و ناایمن کرده است.
نجفیجهانی تصریح کرد: به دلیل عرض کم جاده، وجود پیچهای خطرناک با دید کمتر از ۵۰ متر و کیفیت نامناسب آسفالت ناشی از تردد کامیونهای سنگین، جاده قرهناس به دندی به یک مسیر ناایمن و نامطلوب برای مسافرت تبدیل شده است.
وی با اشاره به انحراف به چپ کامیونها به دلیل عرض کم جاده، این مسئله را یکی از عوامل اصلی تصادفات، به ویژه در پیچهای کور عنوان کرد.
این فعال اجتماعی در پایان، آمادگی ساکنان بومی منطقه را برای همکاری با نهادهای مربوطه در جهت رفع مشکلات این جاده و ایمنسازی آن اعلام کرد.
جاده دندی به قرهناس، میراثی ناایمن از گذشته، نیازمند توجه فوری است، تردد فزاینده کامیونها در کنار کمبود استانداردهای ایمنی، این جاده را به مسیری مرگبار تبدیل کرده است. ایمنسازی این محور، با تعریض، اصلاح نقاط حادثهخیز، و افزایش نظارت، مطالبهای حیاتی برای حفظ جان مردم و توسعه منطقه است.
انتهای خبر/